Kan vi sluta kriga någon gång?

Det eviga krigande och dödande verkar aldrig ta slut. Det händer rätt ofta att jag frågar mig själv varför människor är så besatta av att bygga upp försvarsindustrin för att ha kraft nog att tillintetgöra svagare nationer? Detta har sett likadant ut under historiens alla faser fast med olika metoder och redskap. Jag undrar om vi människor någon gång kan sitta vid ett bord och en gång för alla försöka lösa alla de större problemen för hela jordens befolkning utan att spilla blod. Man kan ta Sverige och Norge som föredöme (se Förenade konungarikena Sverige och Norge) när de år 1905 gick skilda världar utan att någon av parterna kom till skada. Jag önskar mig därför ett land som heter ”världen”, jag önskar mig ett folk som heter ”mänsklighet”, jag önskar mig en källa som heter ”kärlek” och jag önskar mig ett slagord som heter ”länge leve civilisationernas samhörighet!!”. Och jag fortsätter att hoppas..

 

Kommentera

