Vänlighet

Jag kommer till en vis skola där jag ska tolka. Precis innanför skolans port träffar jag både lärare och rektor. De frågar vänlig om mitt ärende. Jag berättar då att jag ska tolka till en förälder. Rektorn hänvisar mig först till personalrummet för att ta en fika medan jag väntar. Sedan frågar han när jag ska börja-om en timma-svarar jag. ”Men då ska du absolut få äta lunch med oss i matsalen. Vi bjuder på det. Inte ska du vänta en hel timma där inne i lärarrummet,” och drar mig i princip med sig till elevernas matsal…Inte visste jag att det fanns människor som var så varma och vänliga.  De regler och lagar som finns runt omkring  oss har gjort oss lite robotiserade och därigenom distanserat oss lite från varandra. Vi har, på vägen, glömt hur kontakten med medmänniskan ska var..tyvärr. Men då blev jag påmind om det av en vis rektor.

 

Kommentera

