Om demokrati och yttrandefrihet

Dilsa Demirbag skriver i DN; ” Alla ska ha rätten att förolämpa religioner i en demokrati,” här låter som om demokrati innebär förolämpa, att demokrati är fulländad eller om man gör/säger någonting-oavsett vad- i enlighet med demokrati så är det rätt! Demirbag måste ha slagit huvudet i väggen eller fuskat genom sina uppsatser om demokrati. Hade Churchill levt skulle han försvara mig med ”Demokrati är inte perfekt men det bästa alternativet bland existerande styrelseformer.”

Det är ju också rätt känt hur mycket positiva reaktioner man får i fall man kritiserar Islam i ett kristet land och jag gissar just på det som anledning till denna artikel. Fjäsk med andra ord.

Vart tog respekten, aktningen, vördnaden, omtanken, hänsynen, högaktningen, uppskattning och kärleken mellan människor vägen? Ska vi verkligen lämna allt det bakom oss och börja agera och reagera utifrån ideologier eller styrelseskick vilka de flesta människor inte förstår sig på?

Det bästa vore om Dilsa gick på en kurs och lärde sig lite om det sociala livet..om vett och etikett..henne vill jag aldrig se mer. Och du, jag kan inte säga -vi ses i nästa liv- för när jag befinner mig i himmelen och pillar mig i naveln kommer du ha dunstat bort till intet!

 

Kommentera

