Tillsammans kan vi åstadkomma mirakel

Jag har gått på, sisådär, hundra demonstrationer och manifestationer tidigare och jag kommer gå på den här också nu. Och jag stödjer, naturligtvis, all form av engagemang våra landsmän visar för sitt folk. Dessutom som det ser ut i dagsläget kommer jag bli tvungen att gå på ytterligare hundratals manifestationer i framtiden…jag gör vad jag måste.

Varför säger jag det? Det jag funderar över är förstås varför vi inte kan föra vår frihetskamp som ett folkrörelse istället för partiellt via organisationer? Vi kunde därmed förstärka kampen på alla plan så att vi, så småningom, slipper manifestera för en landsman som har dömts på påhittade grunder av teokratier idag och av fascister i morgon! Kampen måste komma in i våra vardagsrum och in i våra sovrum. Men inte enbart bli stående på vår tröskel där vi tröstar den med rester av påskgodis och skickar iväg den. Vi måste bjuda in kampen och låta den sitta med oss i vårt eget kök.

Ett folkrörelse! Det är vad den måste bli! Det engagemang vi har visat för vår politiker Evin C borde bli prejudicerande för vårt sätt att gå till väga. Det visade klart och tydligt vad vi kan åstadkomma när vi håller ihop. Ensam är inte stark, tillsammans är vi starka! Det bör bli vår paroll.

Vi, den nya generationen, skulle kunna mäkta med att skapa något nytt. Något gemensamt över partiblocken. Utan fördomar gentemot varandra, se oss själva som ETT folk och ha ETT Kurdistan som vårt huvudmål.  Visar vi tillräckligt åtagande och engagemang i vårt jobb och därigenom får till förändring samt lyckas få igenom våra delmål kommer vi inspirera resten av den kurdiska befolkningen världen över. På det viset kan vi påskynda självständighetsprocessen och färre landsmän kommer då råka ut för hängningar, färre landsmän kommer bli fängslade och torterade. Vi kan rädda dem.

Jag må låta utopiskt men jag tror på det.

 

Kommentera

