Ge komplimang, säg förlåt

frlt-m1Av någon märklig anledning verkar vi kurder ha mycket svårt att ge komplimanger till varandra och vi har också svårt att säga förlåt samt förlåta varandra. Det tycker jag är jätte trist. Jag tycker vi kan börja ändra våra vanor för att ha en lite mer gemytlig vardag. Vi kan börja ge varandra komplimanger och vi kan börja säga förlåt till varann när vi har dummat oss och vi kan också börja vara lite mer storsinnade och på det viset förlåta den som har bett om förlåtelse.

Gör något nytt i morgon. Ge din syster, bror, vän eller din käraste en komplimang.

Säg t.ex. till din flickvän/fru/man; Jag älskar dig av hela mitt hjärta/vilket fint hår du har/vad du är fin idag/vilken snygg vinterjacka och vad den passar dig.

Säg t.ex till din mor; Du är världens bästa  mor/du har varit min förebild vet du det?/ du har ett hjärta av guld min mor.

Säg t.ex. till din vän; Du har varit en sann vän/ vad skulle jag ha gjort utan dig i mina svåra stunder/du ställer verkligen upp när det gäller/jag uppskattar verkligen det du gör för mig….

Gör något nytt i morgon. Säg förlåt till någon du har varit dum mot.

Säg t.ex. till din fru/flickvän/man; Hur dum du betedde dig den där fredagen då det blev lite för mycket av det goda/att det inte var meningen att hon fick vänta när ni skulle ses/att du ska sluta vara svartsjuk/att du inte ska upprepa dina egendomligheter.

Säg t.ex. förlåt till din mor; Förlåt för att jag inte diskade efter mig/förlåt för att jag inte hjälpte dig med handla sist/förlåt för att jag inte gjorde mina hemläxor.

Säg t.ex. förlåt till din vän; Förlåt för att jag skrek åt dig/förlåt för att jag stötte på din tjej/förlåt för att jag inte skjutsade dig/förlåt för att jag inte gav dig mitt stöd när du behövde mig som mest…

Och är du en av dem som får en komplimang? Ge en komplimang tillbaka…det får en att le.

Är du en av dem som blir ombedd för förlåtelse? Förlåt personen i fråga. Du kan också be om ursäkt tillbaka…ingen rök utan eld.

När vi gör så kommer vi må något bättre inombords. Vi kan känna lite mer glädje, harmoni och sympati för varandra. Vi kan också ha mer tolerans och acceptans för kommande incidenter. Så vad väntar du på?

 

En reaktion på ”Ge komplimang, säg förlåt

Kommentera

