Specifikation till visste-du

Jag vill föst och främst säga att jag tror på att varje människa bör respekteras oavsett ras, hudfärg, kön, språk, religion och att alla människor är födda fria och lika i värde och rättigheter. De har utrustats med förnuft och samvete och bör handla gentemot varandra i en anda av gemenskap.

Jag vill också mena att om jag hade skrivit dessa visste-du punkterna nere i Turkiet så hade jag med, stor sannolikhet, skakat galler vid det här laget. Å andra sidan kan jag anklagas för rasism här i Sverige. För mig totalt oförståeligt. Att lägga fram sanning om Turkiet är en skyldighet av min solidaritet och lojalitet gentemot mina landsmän som svälter ihjäl sig i turkiska fängelser för ”min” skull..i den här sekunden, i det här ögonblicket då sanningen döljs i djupa brunnar med solida lock på. Det minsta jag kan göra som enskild individ nu är att blottlägga lögnerna. Emellertid är sanning en känslig företeelse i Turkiet. Då sanning gör ont, mycket ont och i dagens Turkland är det ont om av den varan. Sålunda rör man upp känslor och man blir anklagad för rasism när man påtalar om något som turkiska staten med alla medel försökt dölja.  Jag tror inte att någon amerikan skulle uppfatta det som en förolämpning ifall jag nämnde att Barack Obama har afrikanskt ursprung. Varför gör turkar/turkovänner det när det handlar om Turkiets språk, religion, ledare, historia, geografi, topografi, lingvistik, etymologi? Därför att osanningshalten om Turkiet som enhetsstat är så hög att Turklandet badar och drunknar i sina egna lögner snart och när någon häller i lite sanning i deras badvatten uppstår det risk för förgiftning. Så illa är det.

Vad jag har försökt lägga fram här är, för många, dolda sanningar. Jag hade egentligen kunnat fortsätta med visste-du punkterna i all evighet då Turkiets historia döljer ofattbara och förfärliga sanningar. Då Turkiet existerar genom andras desintegration, då Turkiet lever och andas genom andras blod, svett och tårar. Inte minst då Turkiet inte har för avsikt att försonas med sitt förflutna och fullföljer arvet från en svunnen tid då människor var jägare och samlare, det rudimentära stadiet.

Det här händer däremot här och nu, år 2012, det händer i det här ögonblicket. Det går inte att jämföra med stamvandringar/erövringar under Europas för-och under medeltid. Inte jämföra med neandertalarnas tarvliga avsikter till att kväsa homo sapiens sapiens för 60 tusen år sen, inte jämföra med homo erectus ansträngning till att stå upp för 1,8 miljoner år sen, inte jämföra med Lucys kvalificering till att traska fram genom tätt etiopisk skog, inte jämföra med dinosauriernas desperata försök att komma undan naturkatastrofer/meteoritnedslag under Krita perioden för 65-respektive under Jura perioden för 145 miljoner år sen.  Det finns inga stundande meteoritnedslag, inga naturkatastrofer av den omfattningen och ingen risk till svält.

Vi har kommit ifrån det där nu. Vi har överlevt det där. Det är dags att ta del av civilisationens logiska följder, göra upp med sin historia och nutid, blidka, gottgöra och skapa fred. Be om ursäkt. Det är dags att acceptera att det finns annan än jaget, erkänna och acceptera dennes beskaffenhet och därigenom få till lugn, ro och harmoni i vår värld. Tillsammans. Människor emellan. Djurstadiet har vi stampat förbi för länge länge sedan.

 

Kommentera

