Det finns ingen barnfattigdom i Sverige-II

111Jag måste vara en av dem som är mest strikta vad gäller debatten om barnfattigdomen i Sverige. Jag kanske, rentav, uppfattas som värsta monstret som vill barnen illa, utifrån det jag har skrivit tidigare. Så fel man kan ha.

Jag älskar barn och hoppas också att vi kan utrota barnfattigdomen såväl som ”vuxenfattigdomen” i hela världen så att varje barn och vuxen får möjligheten till ett skapligt liv. Bara för sakens skull så kan jag uppge att jag donerade 6500 sek till en ideell organisation under föregående år, det framgår av mitt kontoutdrag. Jag gjorde det i övertygelsen om organisationens pålitlighet. Det var en icke svensk organisation som jobbar specifikt i ett specifikt land och som jag med säkerhet vet att gör det de ska och att pengarna kommer till nytta. Detta belopp som jag donerade måste, med stor sannolikhet, vara dubbel så stor som det genomsnittliga beloppet/person som svenska folket skänker till ideella organisationer/år. Det är jag väl medveten om. Så något monster är jag inte, nej och jag vill alla barn väl, så klart.

Å andra sidan anser jag inte att det finns barnfattigdom i Sverige. Jag vet inte om det beror på  min bakgrund eller om det beror på min distans till det samhälle jag lever i så anser jag inte att det finns barnfattigdom i Sverige (i allmänna ordalag). Jag tror heller inte på att man kan utrota fenomenet i övriga delar av världen på bekostnad av en tredje part.

Vad jag menar måste klinga emot en vägg stående i det samhälle vi uppehåller oss i. Jag jämför inte ett fattigt barn i Tanzania med ett fattigt barn i Sverige och vice versa, nej. Det här är ett relativt begrepp ja och vi måste inse att det inte är möjligt att ständigt sträva efter mer och bättre utan att det går över andra, tredje världen i detta fall. Afrikas svältande barn är ett praktexempel på det. Visst ska man utgå från detta samhälle men hur mycket ska vi isolera oss från andra för att rättfärdiga våra ha begär? Vi lever då kvar på planeten jorden. Vi måste därför ta hänsyn till de återstående 6 990 5000 människor som finns runt om i världen. Sverige lever sin guldålder idag. Sverige har aldrig mått så bra som det gör idag att ett finanskris innebar att inte ha råd att åka taxi hem från festen. Så bra har vi det i Sverige just nu. Kom också ihåg att Sveriges rikedom bottnar i utsugningen av fattiga & krigsdrabbade länder. Se orättfärdiga vapen  & teknikförsäljningsaffärer med U-länder.

Som jag skrev mycket detaljerad tidigare så finns det olika skyddsnät för samtliga medborgare i Sverige…”Om vi utgår ifrån att en familj med två barn som är arbetslösa och inte har rätt t.ex. till sjukpenning, pension, A-kassa, Alfa-kassa och till och med råkar vara hemlösa så kan de faktiskt få hjälp och stöd av Socialtjänsten. Där kan de få hjälp med bostad och försörjning. Riksnormen är 4200 kr per person för uppehälle plus barnbidrag, bostadsbidrag och därutöver får familjen medel för hyra, el och hemtelefoni.  Om någon i familjen blir sjuk och oväntade utgifter dyker upp så kan dessa få ersättning för sjukhuskostnaderna och för medicinerna de eventuellt måste ha köpt, det mot uppvisat kvitto. Med andra ord gratis vård, skola och omsorg tillhandahålls av staten. Barnen får studiebidrag också under skolgången och de får SL-kort för resor till och från skolan. De får också vara med på diverse aktiviteter på skolands bekostnad, https://numann007.wordpress.com/2012/12/08/det-finns-ingen-barnfattigdom-i-sverige/” Därmed är samtliga medborgare försäkrade genom dessa samhällsapparater.

Det kan aldrig finnas ett barn som går runt utan mat och logi i Sverige. Jag har då aldrig sett ett sådant barn under mina snart 20 år i Sverige. Här har vi diverse myndigheter som tar hand om sådana barn. Detta är situationen i Sverige i allmänhet. Å andra sidan finns det undantag ja, som alltid. T.ex. barn till missbrukare, barn vars föräldrar missköter sig på ett eller annat sätt och så flyktingbarn naturligtvis. Visst finns det fattigdom som uppstått utifrån föräldrarnas misskötsamhet här och p.g.a. flykt. Men då kan man inte komma ut med ett begrepp som barnfattigdom i ett land som Sverige som omfattar samhället i sin helhet. Om man samlar ihop dessa barn till missbrukare och dylikt skulle siffran hamna på runt 10 tusen (jfr RB:s 240 000). Man kan inte kalla de för fattiga barnen i Sverige. Jag skulle kunna ha en miljon i månadslön och missköta mina barns omvårdnad ändå! Ska de kallas för fattiga barn eller barn till misskötsamma föräldrar? Nej så klart inte. Låt oss kalla de för, barn som är utanför systemet/barn till misskötsamma föräldrar, flyktingbarn finns ju redan.

Det behövs ett nytt begrepp här. Ett begrepp som beskriver förhållandena och omständigheterna i det svenska samhället. Däremot är missledande begrepp myntat av kapitalistiska ideella organisationer till för att orsaka förvirring.

Jag menar bestämt att det inte existerar någon barnfattigdom, i ordets bemärkelse, i Sverige. Begreppet myntades för ca 10 år sedan av Rädda Barnen och statistiken visar en klar tendens till ökade donationer till just RB. Ett PR-trick i mina ögon med andra ord. Då har lönen för cheferna till några av dem största ideella organisationerna i Sverige ökat i samma takt. Här nedan ser ni de exakta siffrorna.

-Rädda Barnen Elisabeth Dalin 83 000 sek, Unicef Sverige Véronique Lönnerblad 75 600 sek, SOS-Barnbyar Anna Ryott 77 000 sek, Röda Korset Christer Zettergren 88 710 sek. Några av dem har utöver sin lön, arbetsbil och internet också på arbetsgivarens bekostnad. Dessa personer jobbar sålades ideellt och ska, enligt egen utsaga, hjälpa fattiga barn bl. a.

Att dessa chefer har ansikte att stå i paneldebatter och pratar öppet om barnfattigdom medan de får feta löner till sina bankkonton (exklusive, rese, hotell, mat etc. kostnader) är för mig en gåta. Dessa charlataner till chefer är felfria snikna skräckfigurer i verkligheten…!

Hur många barn måste gå på T-centralen med insamlingsbössa för att samla ihop tillräckligt till chefernas löner och kostnader? Varför finns det ingen debatt om deras löner? Dessutom kommer Sverige att lägga 90 miljarder på stridsflyg, varför finns det ingen praktiskt motstånd mot det? Svenskar handlar julklappar för miljarder många av dem säljs sedan på Blocket och Tradera, vad säger det om det svenska samhället? Sverige har en bruttonationalprodukt, BNP, på 45 tusen dollar per person och år, räcker inte det?

Jag vet inte hur allvarligt man ska ta mig men jag är i a f en av 9,5 miljoner medborgarna i Sverige så åtminstone en på 9,5 miljoner påverkan har jag på pappret. Men jag hoppas att inverkan blir större.

 

6 reaktioner på ”Det finns ingen barnfattigdom i Sverige-II

  1. Naturligtvis ska alla barn i världen ha det bra. Jag tror vi kan uppnå det genom att kämpa för alla barn. Jag är övertygad om att vi inte uppnår någon förbättring för fattiga barn i resten av världen, genom att sänka standarden för de barn som har det sämst i Sverige.

    Ska barn i Kurdistan få det bättre måste vi ställa krav på regering och riksdag i Sverige och i de länder som delat Kurdistan mellan sig. Även pengar eller kläder, skor osv kan man samla in och skicka till barnen i Kurdistan.

    Från min synpunkt vore det rimligare att pengar som delas ut, till de som redan har det bra ställt, (genom att subventionera ex bartender och städhjälp) skulle kunna skickas till behövande barnfamiljer i världen. I stället för att kasta bort pengar på att skapa meningslösa sysselsättningar till arbetslösa och sjuka, skulle pengarna kunna gå till de som behöver.

    Sverige är ett mycket rikt land – ett av världens rikaste. Jag är 60 år om en månad, och har arbetat, fött och fostrat fem barn under livets gång. Från jag var 20 år har jag samtidigt kämpat för välfärd till alla. Både inom och utom landet. Nu tvingas jag se hela välfärden rasa samman. Solidaritet är ett glömt begrepp för största delen av befolkningen.

    Nu är det en ekonomisk kris och arbetslösheten är hö, ändå förnekar många att det finns fattiga barn här. Du anser att det är ok. Jag tycker inte det. Jag har levt i andra tider, då var jag ensam med barnen, men hade det inte svårt som nu.

    Hemskast är att så många människor (hög som låg) missunnar en liten grupp fattiga barn att leva enligt Mänskliga Rättigheterna – i ett av världens rikaste länder! Tror du att det någonsin blir välstånd för de kurdiska barnen och världens alla barn? Jag är tveksam. Alla barn borde ses som en tillgång för samhället, som vår framtid. När inte rika Sverige satsar med kraft på alla barn, utan tillåter barn leva fattiga och till och med nekar barn sjukvård (ex gömda barn) Vilket land eller folk kommer någonsin få det så bra att makthavarna satsar på alla barn? Vilket folk kommer ha det bättre? Kommer det att bli så bra att medborgarna inte missunnar de fattiga barnen leksaker och fritidsintressen?

  2. Det finns fattigdom i Sverige. Det finns många fattiga barn här.

    Du uppger helt felaktiga siffror för normen. Den är inte 4200kr/person – det är ju helt befängt att skriva det! Lögn helt enkelt!

    Du är verbal och hittar säkert lätt på internet, så försök inte få mig att tro att du inte lyckats hitta de korrekta normerna.

    Alla inkomster = lön, barnbidrag, bostadsbidrag slås ihop och räknas som inkomst (naturligtvis), om den summan är lägre än normen får man komplettering upp till normen. Att inkomst och bidrag skulle ligga utanför normen är absolut ren lögn..det också?! Hur dum tror du att människor?

    Sanningsenliga uppgifter är:

    Normen ligger på runt 100kr/dag för vuxen och straxt under för små barn, straxt över för tonåring. Det är ca 3000kr/månaden per person.

    Hyra, hemförsäkring, sjukvård och mediciner som ingår i högkostnadsskyddet (ingen annan medicin så när läkaren skriver ut recept kanske du inte kan ta ut den) och akut tandvård betalas utöver dessa ca 3000kr/person.

    Man kan ansöka om allt möjligt, men man får nej…

    Dessa ca 3000 kr per person och månad ska räcka till mat, kläder, husgeråd, möbler, gardiner, mattor, resor (arbetande/arbetssökande får busskort) dvs alla resor för att köpa mat, hälsa på familjen, åka till tandläkare, till läkare dvs alla resor..även de till soc. Pengarna ska också täcka hygienartiklar, telefon/tv/ internet, presenter till barnens födelsedagar och julklappar, presenter till barnens vänner när de bjuds på kalas, glasögon, sängkläder, utflykter för barnen genom skolan, matsäck vid skolarrangemang, fritidsaktiviteter för barnen, skidor, stavar, pjäxor, skridskor, pulka, hjälm, olika spel som Backgammon, Schack, leksaker , besök på badhus m.m.

    Om du anser att det är för mycket; ca 3000kr i månaden per person, så kan jag ärligt säga att du inte vet vad du pratar om.

    Om du anser att fattiga barn i Sverige inte borde ha möjlighet till näringsriktig mat, varma och bra kläder, badhusbesök, skidor, skidskor, och lite leksaker vore det bra om du skriver det.

    Kofi Annan sa för många år sen: För hälften av USA:s krigsbudget, skulle all världens fattigdom kunna utrotas.

    VAd skulle inte kunna åstadkommas för all världens länders krigsbudget?

    Med detta i åtanke undrar jag hur du kan missunna fattiga i SVerige denna lilla summa pengar för att kunna överleva?

    1. PYD:s (Kurdisk regering i syriska Kurdistan) info och relationscenter rapporterar om dem försämrade livsvillkoren i västra Kurdistan.
      Bristen på livsmedel och bränsle innebär allt större prövningar för dem redan hårt utsatta civila i västra Kurdistan. Vintern har kommit och dem flesta saknar värme i sina hem. I brist på annat använder många familjer ved och andra traditionella medel för tillagning av mat och för att värma sina hem. Även el är en bristvara vilket har inneburit att lampor har ersatts av stearinljus och lyktor. En av anledningarna till att bränsle fortsätter att vara en bristvara är att hundratals tankbilar på väg till västra Kurdistan gång på gång har beslagtagits av väpnade grupper tillhörande FSA (arabiska terrorister). Jämför fattigdomen här själv.

      1. Jag har levt med en kurdisk man, från turkiska delen av Kurdistan, Jag vet hur det var och är där (något så när, naturligtvis har jag inte sådana kunskaper om Kurdistan, folket och kampen som du har). Det kurdiska folket och er kamp ligger mig varmt om hjärtat. Har varit med i en kurdisk dansgrupp och uppträtt på Newros och vid andra fester. Jag har också organiserat och deltagit i demonstrationer till stöd för den kurdiska kampen och samlat in pengar som skickats. När Saddam Hussein gasbombade Halabja demonstrerade vi, skrev resolutioner, namnlistor, samlade pengar och hade en utställning med bilder från Halabja för att människorna skulle förstå vilken fruktansvärd förföljelse kurderna utsätts för. (Liksom andra krigsdrabbade människor och människor i ockuperade områden).

        Om jag visste att den relativa fattigdom som finns här berodde på att pengarna gick till fattiga familjer i Kurdistan eller något annat land där människor lever i krig, förföljelse,sjukdomar och svält. Då skulle jag inte klaga ett ord! Inte ett ord! Jag skickar pengar till olika befrielserörelser eller ger till människor som tigger här i Sverige, varje månad. Trots att socialbidraget är lågt och vi är fattiga (oavsett vad du tycker om det) så delar jag gärna med mig till andra som behöver.

        Nu är det inte så att pengarna går till fattiga barn i andra länder i stället för till mitt barn eller andra barn som har det svårt. Det saknas inte pengar i Sverige! Jag trodde vi alla kämpar för en bättre värld där barn växer upp under rimliga förhållanden för det samhälle barnen lever i. Har ingen förståelse för att du anser att barn i ett rikt land som Sverige ska pressas tillbaka att leva lika fattigt som barnen i krigszoner. Mina barn är vuxna så jag har inget egenintresse att barnen här i Sverige ska ha vettiga förhållanden. Men jag anser att det är viktigt både för barnen och för samhället att inga barn hamnar utanför redan i barndomen.

Kommentera

