Skenet bedrar

111Jag vill dela med mig av en händelse: Jo jag kommer till ett tolkrum i väntan på en tolkning och där finns det två fina tjejer med rätt så modern utstyrsel och en tredje kvinna, av allt döma av hennes heltäckande shador och hennes mörka hy från Somalia, sådana som man vanligtvis inte lägger märke till. Jag får efter en stunds samtalande får veta att de två förstnämnda är från Kurdistan och den tredje just från Somalia. Jag blir förstås glad av att ha träffat på två kurdiska tjejer och vi pratar vidare men glömmer bort den somaliska tolkens närvaro.

En av de kurdiska tjejerna börjar prata om sin semester, destination Turkiet, om hur hon hade kul och hur underbart Turkiet var osv. och den andra kurdiska tolken håller med jakande och rekommenderar mig (helt omedveten om vad min ståndpunkt är) och den somaliska kvinnan att besöka Turkiet. Eftersom Turkiet är ett helt underbart land! Jag är förstås tagen men håller tyst men jag skulle bli ännu mer tagen en stund senare när den somaliska tolken, till min stora förvåning och förundran, säger att hon inte kan tänka sig att åka på semester nu när hennes folk svälter, wow!

Jag kunde inte i min vildaste fantasi tro att jag skulle tycka att denna somaliska kvinna med sån klädsel och utseende bli världens vackraste och de kurdiska tolkarna förvandlas till det motsatta i min ögon på ett ögonblick! Sedan la jag också märke till att en av de kurdiska tjejerna bar på en falsk Rolex klocka och hade en falsk Louis & Vuitton väska också! Det sa nog mycket om deras personlighet.

 

Kommentera

