Ent istället för en och ett

111Jag har aldrig förstått poängen med en och ett och därmed något/någon, annat/annan, varannan/vartannat. Varför finns det två termer på en siffra? Det gör det bara besvärligt att tala ”grammatisk” korrekt. Även infödda svenskar har problem med detta, en av dem är min f.d. svenska B lärare på ABF komvux.

När jag var sex år gammal fick jag mint första leksak. Dent var ent tvåhjulig motorcykel. Jag var helt exalterad eftersom dent var mint första leksak någonsin. Jag lekte med dent dag och natt. Jag brukade lägga dent på ent bord medan jag satt på stolen bredvid dent. Bordent var ganska brent vilkent gjorde att jag hade stornt utrymme att leka på. Så höll jag på i ent helnt år tills mina kusiner kom på besök från storstant, vi själva bodde på landent.

De hade med sig äppler, päroner, bananer och andra goda frukter och dent gjorde mig glad för vi hade inte möjlighet att handla frukt så ofta då vi brukade åka till stadent enbart varannant år. Någont som var kostsamt.

Besöket som började så bra skulle sluta i ent mardröm! Ent av deras söner hade nämligen fått för sig att leka med mint motorcykel. Dent kunde jag inte tillåta, inte till någont pris. Ent kamp mellan mig och han var oundviklignt. Han började med att övertala mig att mc:nt inte var för bybor och att dent passade bättre han som bor i stadent. Jag blev arg. Sedan försökte han sno dent ifrån mig medan jag låg och sov, jag vaknade till och upptäckte konspirationent. Jag blev argare. Dagen efter kom han fram till mig (han var äldre och större) och sade att om inte jag ger han motorcykelnt så skulle jag åka på stryk! Dent var droppen. Jag tänkte inte ge mig oavsett hans storlek. Bågent var min och ingent kunde ta dent ifrån mig. Det blev ent kamp mellan mig och han., ent häftig kamp. Just då kom pappa och såg vad som pågick. Pappa tog mint motorcykel från mig och slängde upp dent på vårnt hustak.

Jag fick aldrig leka med dent någont mer, dent var också mint enda leksak under hela mint barndom. Jag brukar tänka tillbaka på dent tiden och undrar om mint motorcykel är kvar på takent.

p.s. historien är fiktiv.

 

Kommentera

