Hur hade jag gjort om jag var turk?

541106_478612832179144_943486603_nJag brinner för kurdfrågan, jag lever med det och det är en del av min vardag. Jag resonerar ofta kring tillvägagångssättet och metoderna vi kurder använder oss av för att befria vårt land, Kurdistan, från ockupationsmakterna. Vad vi kan förbättra och förändra osv. Men så kom jag att tänka på hur jag hade sett på kurdfrågan om jag själv var turk?

Det händer då och då att jag hamnar i diskussion om denna fråga med någon i min omgivning. Dessa personer kan ha olika nationaliteter, turkar är en av dem. Attityden är den samma oavsett om personen är från Arabien, Turkien eller Persien. Man motsätter sig ett självständigt Kurdistan, man är emot själva ordet kurd och kurdiska och Kurdistan vill inte någon över huvud taget kännas vid. Oftast vill dessa släta över oss kurder som om vi inte fanns, här krävs det mycket styrka och mod av oss kurder för att stå emot denna formering.

Men så lever och bor samma personer här i Sverige, långt borta från sina egna suveräna länder i fred och harmoni. Hon från Turkien t. ex. åtnjuter samma rättigheter som invandrare, som muslim, som turkiskttalande, som beslöjad, som ”svartskalle”, som mörkarehyad från första dagen som Svensson som bott i detta land gjort sedan tusentals år. Hon har t. ex. rätt till modersmålsundervisning för sina barn, hon har rätt till att bilda politiks parti, hon har rätt att rösta (lokal val) hon har rätt till tolk vid kontakt med myndigheter, hon har rätt till demonstration och manifestation, hon har rätt till socialbidrag/barnbidrag/bostadsbidrag/sjukpenning/sjukersättning/A-kassa/Alfa-kassa som turk. […] Listan kan göras lång. Alla möjliga fördelar som demokratin och rättsstaten Sverige kan erbjuda sina medborgare kan hon förvärva som turk. Visst är det fantastiskt att det finns ett land som behandlar alla människor jämlika oavsett ras, kön, religion och språk?

När jag som medborgare i detta land tillgodoses alla dessa rättigheter som turk förbjuds samtliga kurder samma rättigheter i sitt eget land, Kurdistan, av turkiska staten. Då skulle jag bli förundrad , förvånad och överväldigad. Jag skulle nog ta och sätta mig ner och läsa på lite för att förstå problemet. Jag skulle nog också fråga mig varför kurder inte får ha dessa rättigheter i sitt eget land när jag som invandrarflykting har alla privilegier i ett kristet och främmande land, i vikingarnas land. Varför får jag som turk ha laglig rätt att dra fördel av alla dessa förmåner här i Sverige när kurder borta i sitt eget land stämplas som terrorister för krav av samma rättigheter? Det skulle klinga extremt motsägelsefullt i min öron.

Jag kan till viss en gräns förstå att turken blev hypnotiserad av turkpropagandan nere i Turkien emellertid  borde detta vara en väckarklocka för turken här i Sverige egentligen, om man har hjärnan och hjärtat på rätt plats v.s. Hade jag varit turk i samma sits så hade jag nog frågat mig, vad det är kurder vill och som vi turkar inte tillgodoser? Vad är det för omöjliga krav kurder har och som mitt eget land inte tillmötesgår? Vill de livet ur oss turkar eller vill de förgöra mitt land?

Jag skulle nog med stor sannolikhet börja kritisera och demonstrera emot mitt eget land för att denne inte behandlar människor jämlika. För att denne anser att den ena rasen är överlägsnare än den andra. För att denne förvägrar andra och oliktänkande människor deras rättigheter som statsmedborgare. För att denne fängslar, torterar och deporterar människor, den inte anser platsa i ett visst skål. Jag skulle börja kalla det för fascism, rasism och nazism. När det hade gått upp för mig så skulle jag t o m känna skam över att kalla mig för turk och säga att jag är från Turkien. Jag skulle nog säga upp mitt turkiska medborgarskap då Turkien skulle framstå som demonisk och ondskefull stat i mina ögon.

Jag skulle då sälla mig till skaran som förstått vikten av människans värde.

 

En reaktion på ”Hur hade jag gjort om jag var turk?

Kommentera

