Varför inte kurdiska?

kurdisk112Vi besökte Kurdish Film Festival med ett gäng på tio pers.  Vi ville naturligtvis bidra till att främja kurdisk kultur och att besöka filmfestivalen var ett måste. Vi gjorde det också och det var riktigt kul. Jag ville inte nöja mig med det och berättade om det även för min mor och bad henne ta med sina systrar, mina mostrar då, att gå på filmfestivalen. Ja t. o . m. min gamla mor måste ju bidra med. Jag övertygade henne därmed att gå på Kurdisk Filmfestival och se på en kurdisk film, jag betalade för hennes biljett och för hennes resa. Hon var där tillsammans med sina systrar igår.

Jag frågade henne  idag var hon tyckte om filmen och om hon förstod kurdiskan i filmen. Svar: Filmen, Souls Without Bodies, var på turkiska, till största delen!!! FY!

Oberoende av kvaliteten på denna film och den film jag själv såg tidigare i veckan så har jag ingen förståelse för varför kurdiska regissörer och filmproducenter inte gör film på kurdiska nu när de har möjligheten till det. Vårt språk, kurdiska, var/är förbjudet och vi borde med alla medel använda och nyttja det så fort vi har möjligheten för att motverka assimilationen men paradoxalt nog gör vi det motsatta. Vi använder de språk som tillhör de länder som ockuperar vårt land Kurdistan och som förbjudit vårt språk, kurdiska. Visst är det en fantastiskt absurd logik i det?

Jag vet inte om jag har missat någonting nånstans men jag kan inte fatta detta fenomen och har ingen tolerans för det. Jag vill därför TACKA stort våra älskade kurdiska filmproducenter för att dessa lärde mig kamelspråket och min mor burkspråket under Kurdisk filmfestival. Förlåt jag menar nog arabiska och turkiska…håller på och bli dyslektiker här.

Kommentera

