Kurdistan i mitt hjärta

zoroastJag stiger in…
 
Och det är dunkelt och stillsamt,
Jag ser portar som passerats tusen gånger om,
Jag ser väggar som bevittnat gigantiska lärdomar,
Jag ser ett matt golv ödmjukt låter sig påstigas.
 
Jag hör röster tillhörande legender,
Jag hör dån från svunna tider,
Jag hör hälsningar till det nya ledet,
Jag hör min egen röst eka emot de solida väggarna.
 
Här i Kurdistan hade man odlat man framtida säd,
Här i kunskapens källa drack man sig full och skickades ut,
För att erövra världen och universum,
För att tjäna mänskligheten.
 
Jag skådar ett förlegat civilisation börja pulsera,
Jag skådar en förglömd kultur sippra ur askan,
Jag skådar ett okänd folk vakna ur dvalan,
Jag skådar ett hämmad land pånyttfödas till världen.
 
 
Ett strålande och ypperlig sken syns nu bortom skymningen,
Ur det reser sig Kurdistan högt upp bland molnen,
Nästan triumferande mot omgivningens absurda höghet,
ler hon stolt och belåten över vad som komma skall ur gryningen.
 
Numan Semsuri
Kommentera

