Kurdish Film Festival

kurdisk112Jag vill tacka så mycket arrangörerna för detta fantastiska och så välbehövliga evenemang. Det var  roligt, underhållande och berikande…/

Jag vill också uppmana arrangörerna att vidarebefordra mitt meddelande till de kurdiska filmregissörerna och filmproducenterna att vi, den kurdiska allmänheten, ej vill se på kurdiska filmer på arabiska och turkiska under Kurdisk filmfestival. Dessa språk är kvarlevor från ockupationsmakternas assimilationspolitik och vi bör vara tillräckligt vakna för att undvika dem. Att vi inser det nu när vi inte är bundna till dessa språk. Det motverkar sitt syfte, d. v. s. främja kurdiskt språk och därmed kultur.

Kurdiska på bioduken gör språket attraktivt, kurdiska i radio, i TV och i tidningar upphöjer ett språk och gör det till något man vill kännas vid, till ett språk man vill tala. Att det kommer in i det fina rummet. Det är också dessa anledningar som ligger till grund för många kurders vilja att undvika kurdiska och tala t. ex. persiska eller turkiska. Då anses de mer intellektuellt har jag erfarit från min omgivning. Det är vårt ansvar att få dit vårt språk kurdiska, om inte vi börjar med detta initiativ kommer inte någon annan göra det åt oss, det kan jag garantera er.

Kom ihåg zimane me rumete me ya, zimane me, nasnama me ya, zimane me diroka me ye, zimane me cande me ye u zimane me kurdi ye. Bi kurdi biaxifin..genc, please, bitte, snälla, s’il vous plaît..!

Kommentera

