Jag är Kawa

11241Frihetens,
Motståndets,
Befrielsens symbol.
Inga Zuhak klarar av mig,
Likt snön på våren smälter de,
Lägga sig framstupa för mig gör de.

Jag är Kawa,
Födelsens,
Pånyttfödelsens,
Väckelsens budbärare.
I skenet dunstar mörkret,
Förvandlas till stearinljus gör tyranner,
Omvandlas till lejon gör de förtryckta,
Överallt där jag är.

Jag är Kawa,
Tyrannernas fiende,
Förtrycktas vän,
Befrielsens legend.

Jag är Kawa,
Frihetsälskare,
I kamp in i döden med Zuhak,
En kamp mot tyranni är mitt liv,
Äta min hjärna kan inga Zuhak längre,
Bara bli till aska i de Newrozeldar som jag tänt kan de bli,
Stiga till bergstopparna skall Newrozeldarna.

Jag är Kawa,
Belysas med solsken skall mörkret,
Befrias skall de förtryckta folken,
Fint ska livet bli för varje Newroz,
Bilda ringdans under Newrozelden skall de förtryckta folken,
Samtida Zuhaks vanmakt ska inte känna gränser,
De förtrycktas lov skall Zuhaks vanmakt bli,
En kyrkogård för Zuhak skall Newroz bli.

av İsmail Cömertoğlu

Kommentera

