Helt rätt att sparka Omar Mustafa

32Med risk för att skaffa mig lite fiender är jag för en gångs skull ense med svenskmedia om denne Omar Mustafa beskaffenhet. Jag tycker att det var helt riktigt att S tvingade han att avgå. För om man tittar på de områden där islamister är verksamma kan man skönja en hemsk trend som lutar åt saudisk wahhabism, situationen i islamska friskolor är ett bra exempel. Och i Norge lät den norska regeringen islamister ha fria tyglar ett tag och det var nära att dessa införde Sharialagar parallellt med den norska lagstiftningen i Norge. Gud hjälpe oss. Trots det är det möjligt att vara muslim och social demokrat i nuläget.  Däremot att vara fanatisk islamist och vara social demokrat går i stick och stäv med det fria samhället vi lever i. Vi ska inte styras av religion och vi måste skilja på religion och politik, sekularism. Det är byggstenen i nationen Sverige.  Denna hårfina skillnad gör kolossal divergens i slutändan.

Här är det också viktigt att komma ihåg att man måste vara medveten om att det är inte Islam det är fel på utan felet ligger hos de länder och personer som tillämpar Islam. Dessa länder använder Islam som ett verktyg för sina ekonomiska-och politiska intressen. Islam förbjuder t.ex. inte kvinnor att köra bil som i Saudiarabien, Islam tvingar inte kvinnor att täcka sig med chador som i Iran och Islam förbjuder inte flickor från att utbilda sig som talibanerna förespråkar i Afghanistan. Tvärtom är ”läs”  (ikra) det första ordet i Koranen. När dessa länder har förvrängt en religion på det mest groteska sättet är det totalt förståeligt att skrämmas av fanatiska islamister i en sekulär stat som Sverige. Jag har förståelse för det och jag vill aldrig någonsin se någon fanatisk islamist i den svenska politiska toppen. Inte någon annanstans i världen heller för den delen.

Det finns visst fanatisk kristna liksom fanatiska nationalister i svensk politik påpekar säkerligen någon. Visst men dessa ingår inte i någon befintlig demokratisk konstellation utan har egna plattformar att agera ifrån. Så skulle Omar Mustafa & CO också gå till väga och skulle Sverige förbjuda en sådan arrangemang ja då kan vi tala om islamofobi här i Sverige. Allt annat är mediadrev.

Jag som individ anser att religion är någonting mellan mig och Gud. Ingen nisse någonstans i denna värld ska tala om för mig hur jag ska praktisera min religion. Den fria viljan är en grundläggande substans i den islamska tron men alla dessa islamister jobbar just  emot det. De skymfar Islam genom att tvinga människor med vapenmakt till att bli ”goda muslimer”. Jag som muslim känner avsky för att nationalstater och organisationer förvanskar och vanställer min religion så det framstår som något helt annat. Jag sympatiserar därför inte med dessa och de är också anledningen till den felaktiga bilden Västvärlden har av Islam.  Så jag anser att det var rätt av detta samhälle att ta avstånd från sådana personer och stoppar de innan de når högre upp i den politiska toppen där de får större möjlighet att förtrycka mig som individ. Det är bl. a. sådana som Omar Mustafa många har flytt sina länder till Sverige och då vore ett svek mot dessa människor om man tillåter sådana som han ha en fri arena att fullborda sina verkliga intentioner på.

Kurd, muslim, Social demokrat (i den ordningen)

Kommentera

