Fria kannibal armen?

assad-1352391223Jag är lite nyfiken på varför Syriens oppositionsarmé heter Fria syriska armen (FSA)? Om det är så att anledningen är för att denna armés uppgift är att ”befria” Syrien från Assads sekulära ”fångenskap” måste det ha gått fel någonstans eftersom dessa är islamistiska fundamentalister som säkerligen kommer att införa Sharialagar i Syriens författning när de väl vunnit slaget mot Assad.  Landet kommer då, med stor sannolikhet, att vara en ännu värre totalitär regim än den nuvarande. Så kan väl Europa inte vilja?

Men jag har funnit ett förnuftigare svar på det; det måste vara för att oppositionsarmén får fria händer för att utöva våld som de kallas för FSA! Därför att i två års tid har jag sett denna arme tortera civila och tillfångatagna regim soldater, jag har sett dem rida på tillfångatagna regim soldater, jag har sett dem äta av hjärtat ur regim soldaters kroppar, jag har sett dem slå ihjäl regim soldater med sparkar och slag, bokstavligen. Jag har sett och läst om kidnappade kurder som är den andra oppositionen i Syrien, jag har sett och läst om, av dem, våldtagna kurdiska kvinnor, om med tvång bortgiftade kurdiska kvinnor, om brända kurdiska hem, om beslagtagna kurdisk egendom, om likviderade kurdiska politiska ledare med mera med mera…/

Vad är det Europa vill egentligen?  Europa, USA-Väst är väldigt duktiga på att leka med regimer som dockor runt om i världen, det har de hållit på senaste seklet. Men denna gång verkar de inte känna till spelets regler. Antingen är detta ett sätt att demolera Mellanöstern ytterligare eller så är man alldeles för naiv för att inte inse vad som komma skall ur detta inferno. För som det ser ut i dagsläget kan inte denna arme vara något annat än en kannibal arme då de sprider skräck vart de än går. Så varför inte döpa om de till ”Fria Kannibal Armen (FKA)”?

Jag försvarar inte någon sida. Båda sidor är lika extrema och horribla. Bägge sidor är också lika ense vad gäller den tredje parten i konflikten, kurder. Att underminera kurdernas frihetskamp med våld. Så jag kan inte föreställa mig att Europas avsikt vore att ersätta pest med kolera. Vad är Europas intentioner med denna bisarra arme i en lika bisarr konflikt egentligen?

Kommentera

