Fira nationaldag? Nej tack.

sveriges-flaggaIdag är det Sveriges nationaldag ja. Men vad är det vi ska fira egentligen? Att Sverige precis som alla andra länder skapade ett ”vi grupp” med dess gränser,  språk och flagga på bekostnad av andras friheter och rättigheter? Det här tilltalar mig inte så nej tack.

Jag håller med till 110 att Sverige är en bättre stat i jämförelse med 192 andra stater runt om i världen. Men faktum kvarstår. Sverige är byggd på samma principer som till exempel Vitryssland, Iran, Turkiet, Förenade Arabemiraten, Kina och Nordkorea. Att med våld och tvång skapa ett ”vi”. Och sedan gå ut på gator och torg en gång om året för att fira vi:et, för att fira bragden, för att fira sin triumf över andra människor och hedra vi:et man lyckades skapa för sig själv genom förtryck.

Andra människor lidande och bedrövelse då? Ska vi verkligen leva efter dinosaurieprincipen? Jag bryr mig inte så länge jag har magen full av kadaver?

Jag blir inte klok, vad firar vi? Vet vi verkligen det? I denna värld finns det tusentals etniciteter med lika många språk. Men i denna värld existerar enbart 193 nationalstater baserad på 193 etniciteter och av den anledningen blir dessa lagliga och legitima när resterande folkslag och språk är slavar/tjänare åt nationalstaternas totalitära regimers system. De saknar rättigheter och friheter. De är andra, tredje och fjärde klassens medborgare i sina egna hem de bebott sedan urminnes tider. Kan vi verkligen känna glädje åt det här systemet?

Sverige har en BNP på cirka 45 000 USD/år. Det skapar ett välfärdssamhälle. Var kommer denna rikedom ifrån? Pengar skapas inte. De byter plats. När de hämtas hit och fyller RB:s kassavalv töms ett annat kassavalv i en annan del av världen. Ditt barnbidrag, din sjukpenning, ditt aktivitetsstöd, ditt bostadsbidrag och även din pension möjliggörs genom ett indiskt eller somaliskt barns svält. Eller genom att ett kurdiskt samhälle läggs i ruiner!

Så fungerar nationalstaten med kapitalism som sitt vapen, att hänsynslöst köra över den svage så gott den kan. Jag kan inte fira någonting, jag känner solidaritet med de förtryckta folken runt om i världen. Med kurder, med tjetjener, med tibetaner, med västsaharaner, med samer, med indianer, med auberginer, med palestinier[…] Listan på folk utan ett land är 15-20 gånger längre än de som faktiskt har ett land varför jag stannar där.  Den dagen dessa nationalstater håller en världsomspännande konferens för att en gång för alla skapa ett system som i praktiken möjliggör lika rättigheter för alla kan jag börja fira. Framtill dess ska jag hålla ögonen på nationalstaten.

Någon kanske undrar vad Sverige har med det där och göra? Jag svarar som följande: Sverige är det land i världen som använder minst bekämpningsmedel i produktionen av frukt och grönsaker men Sverige är samma land som importerar frukt och grönsaker från de länder som använder bekämpningsmedel mest.

Var så god gå ut och köp dig en glass med skatteåterbäringen och fira nationaldagen.

Kommentera

