Sivan Perwer

l-sivan-perwer-5ddb45a7Ett fantastiskt anförande av Sivan Perwer om språk, identitet och nation. Följande är inte mina ord utan min tolkning av Perwers anförande. https://www.facebook.com/photo.php?v=473342322784999

Från och med 49 sek då han börjar tala turkiska: Detta är mycket genant för er, ni går på skolor och högskolor men ni kan inte tala kurdiska, det är mycket pinsamt. Jag blir så besviken vad är det detta för kurdiyati och welatparazi? Det har gått många år och jag har varit med på banan i hela 35 år och fortfarande kan ni inte kurdiska. Lite grann måste man lära sig åtminstone, lite grann.  Engelska kan vi, tyska kan vi och turkiska talar vi som om det vore vårt eget modersmål turkarna har tagit över vår själ. Turkarna kan inte bli våra bröder, de vill inte bli våra bröder. De vill att vi ska dö! När jag säger detta är inte mitt agg mot turkarna eller mot folken men turkarnas själ är det samma som tyskarnas under 30-40 talet. Den turkiska själen har också blivit fascistisk på samma sätt.. var mycket medvetna om det här. Kurdiska folket..jag är en sångare jag kan framföra mitt, men mitt språk, min stolthet, min kultur, min heder och historia har trampats under fötter. Oavsett om det är en författare, målare, sångare eller oavsett vem det är men om dennes nation, folk och fosterland är under denna belägenhet så är det mycket generande för denne. Alla borde göra något åt det.  Just därför ska ett folk..ni tvingade mig att tala turkiska, ni tvingade mig..!Kurdiska är ett så fint språk att ni inte kan föreställa er. Här i era hem tvingar inte någon er att tala turkiska, de har gjort det borta i vårt land men inte här. Kurder latar sig, det har uppstått ett lathetsfenomen i deras kropp. Turkiska drömmen, turkarna trycker på och de säger okej tryck på..vad pinsamt, mycket pinsamt. Det räcker nu och vi bör skämmas och jag ska sluta med denna konst i såna fall. I 35 år har vi nästan dött..här kommer sångaren och ni klagar på att om inte sångaren sjunger på turkiska så njuter ni inte! Han (kurden) är så van så, det har gått in i benmärgen. Tänk er, det finns ett folk på hela 50 miljoner i Mellanöstern. Araberna har grundat 20 länder, turkarna är bara femhundra tusen i Bulgarien och kolla nu finns de med i parlamentet där. Och tack vare de erhåller de alla rättigheter, trehundratusen i Cypern tar an sig deras mål, tvåhundratusen i Irak och de attackerar Kurdistan fastän där finns det sex miljoner kurder. Med andra ord, det räcker nu! Gud förbanna detta turkiska språk! Låt oss avlägsna det från vår tillvaro. Om inte kurder återvinner sin egen identitet så kommer de inte vara mer värda än fem öre i turkarnas ögon, var så säkra på det. När ett folk blir stark och får sin identitet så kommer de andra att respektera honom, det är så det funkar. Så länge vi stampar på samma ställe så kommer vi inte vara mer värda än två öre i turkarnas ögon, de kommer inte ens vilja acceptera vårt brödraskap, Gud förbanna sånt brödraskap – vad är detta för brödraskap!

Att vara bröder innerbär lika för båda, att vara bröder innebär att om man lever tillsammans så ska man respektera och var mån om varandra.  Vad har turkarna för respekt gentemot oss för fan? De har 200 TV-kanaler och i Turkiet finns det 30 miljoner kurder, men fortfarande finns det inte en enda kurdisk TV-kanal, hur genant är inte det? Varje gång är det något nytt parti, det är AKP, det är CHP- alla de är fascistiska till sin natur.  Massor med kurdiska hövdingar blir parlamentariker och pillar sig naveln på väg till parlamentet för sin egen vinning, de har inte heller någon heder och stolthet. Var så säkra på det, de har inte heller någon heder och stolthet. När deras folk förtrycks och de ser att deras folk förtrycks och inte gör något åt det så har de ingen heder och stolthet. Man kan tänka att min by är tillräckligt för mig, jag är vid mitt folks sida. Vad skulle kunna hända om inte jag får en parlamentarikers lön? Varför ska jag sälja min heder och stolthet? Många kurdiska parlamentariker (menar de som är med i de turkiska partierna, min anm.) säljer sin heder och stolthet för fem öre, verkligen.  Låt fem av dem vara fängslad, 10 av dem, tjugo av dem, låt oss rädda folkets heder och stolthet.  Det är så synd, vad är det här vi går igenom?  Kurderna i Irak, Iran och Syrien kan tala sina modersmål väldigt fint. De värnar om allt sitt. Vad är det här med att turkarna tagit över vår själ? Vad är detta? Vårt språk är rikare än turkarnas, mer historiskt och mer djupt än turkarnas. Alltså varför kan vi inte vårt språk?  Låt de undersöka saken närmare och se. Wa ciya? Alltså kurder som jag sett för 20 år sen: vi pratar kurdiska nästa år men i 20 år har de inte lärt sig två ord kurdiska. Tala, oavsett om det är kurmandji, sorani eller gorani så tala. Ju mer du talar desto mer utvecklas du. De säger ”jag är kurd men jag kan inte kurdiska” Ez zimane te nizanim u ez te famnakim. Prata med mig, då utvecklas språket. När vi talar vårt språk säger vi att kurdiska inte är tillräckligt, men i turkiska återfinns latinska, engelska, franska ord och från här och var och de har hittat på ett språk.  Hälften av turkiska är arabiska, vaddå? Jag vill inte att ni ska tro att jag förolämpar något språk, det är inte min mening. Jag säger detta eftersom kurdernas själ har förolämpats. Det är vad som har hänt. Då vi inte har värnat om oss själva så har alla andra kört över oss. Vårt land är delad liksom allt annat…Jag ber om ursäkt ifall jag har sårat er.  Nej det är inte min avsikt.

[……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….]

….Oavsett från vilken del av Kurdistan ni är så tala kurdiska med varandra..öppna inte restauranger med namn som Istanbul restaurang, döp de till Diyarbekir restaurang , Maras restaurang,…”Turkish specialite .. Ni går och öppnar turkiska restauranger men det kommer inte två turkiska gäster.  Det är inte turkisk utan kurdisk mat som är berömd.” Hur har råbollar (cigköfte) blivit turkiskt? Hur har urfakebab blivit turkisk? Det står turkiskt på dem! Han  (kurden) har förtryckts så han skriver Turkish pizza! Hur blev pizza turkisk? Pizza är ju från Italien ju. Och lahmacun är från Urfa (Riha) ..vi har alltså blivit så hånade..det räcker nu! Du klarar dig utan två turkiska gäster..bara för att två turkar ska komma till din restaurang så, Turkish! Vad inte rädd, döp de till Kurdish..! Jag är inte rädd. Jag framträder med min kurdiska folkdräkt i internationella sammanhang, jag skäms inte. De accepterar mig som jag är….! Newroza we piroz be.

Kommentera

