Frihet

frihet”Jag vill inte skriva något i blindas svarttavla, inte stå i dövas talarstol. Jag har heller inte någon som helst önskan, om att stå på de tystas scen för att bli till åtlöje. Tanken på att lyckas är dock så förförisk, att jag försöker lägga den i skym undan för mig själv för att inte äventyra att avfatta något, som jag inte tror kommer att påverka händelseförloppet i alla fall. Mot min vilja står jag, likväl utanför kunskapskällans portar för att tillmötesgå den brokiga skarans törstiga öron. Ack är det som ter sig som förutbestämd för främmande men lagt sig som en mörk skugga över deras huvuden och förföljer de vart de än går likt egenartade moln, begränsar deras rörelsefrihet å det grövsta och hindrar varje försök till att vara åhörare. Fångenskapens dimensioner är därav i ofattbara proportioner. Den lilla människans potentiella styrka i förhållande till organiserade statsmakters är ytterst blygsamt att det inte är möjligt att rycka sig loss från deras kraftiga klor. Varje försök att komma upp till ytan förefaller sänka de ännu djupare i kvicksandens djupa bottnar. Ingen livlina till räddning syns heller i horisontens eldiga sken av de västliga figurerna, trots av samlingens redan djärva ansträngningar som pågått under överlevnadens alla faser.

Att få komma loss och känna otvungenhet över våra egna handlingar och uppleva lättheten över det fria ordets skönhet verkar ljusår bort ifrån oss. Den så självklara friheten för världens drygt sju miljarder människor är en dygd som passerar orörd förbi gemene kurdiske statsborgaren. Längtan efter att få fritt förena sig med resten av mänskligheten, över nationernas gränser likt en duvas ypperligt orienterade rutter är enormt…”

Ur Numans Nattliga anteckningar.

Kommentera

