Om Zlatans uttalande

zlatanJag vill skriva några rader om Zlatans uttalande om damfotbollen. Jag gör det eftersom jag anser att detta samhälle drunknar ganska ofta i sin egen utveckling. Kritiken om Zlatans harmlösa uttalande vissa uppvisar förefaller hämtat från en batalj, detta samhälle gör mig spyfärdig lika ofta. Nej människor är olika, de tycker, tänker, agerar, bemöter och beter sig olika. Man kan inte som samhälle söka skapa en enformigt samhälle med en enda ”personlighet.” Individen måste få fritt flöda i det fria med sina egna ord, värderingar och normer. Vi ska definitivt inte försöka skapa en prototyp till individ som samtliga andra ska rätta sig efter. Vi är individer och så ska det förbli. Mångfald handlar inte enbart om hårfärg och hudfärg utan det handlar i lika utsträckning om det egna personen, mitt sanna jag. Svenska samhället är dött, trist och utan själ..som en zombie. Och när det kommer såna glimtar med en dos humor tappar det sitt ansikte. 

Jag tillhör minoriteten i denna värld som stark tror på jämlikhet och jämställdhet emellertid vill jag poängtera att många glömmer hur människor de facto är funtade. Vi kan aldrig bli 100 % lika på det viset som en vis dåre från psykvården påtalar (Gudrun Schyman). Damfotboll kan aldrig jämföras med herrfotboll. Det är som att jämföra en Ferrari med en Suzuki. Tekniken, snabbheten, spelförståelsen och styrkan är ljusår från varandra. Var så god ställ laget i damernas högsta div med herrarnas div 4 eller 5, där är de jämställda. Det måste vi inse och erkänna men vi ska naturligtvis ge lika förutsättningar till båda parter i deras föreningsverksamhet. 

Zlatans skojiga uttalande fick en sån absurd och onödigt uppmärksamhet. Minns att Zlatan sa också ”det han gör med en boll kan jag göra med en apelsin” när han jämfördes med norrmannen John Carew för cirka 7-8 år sen. Vi läste bara hyllningar då, varför denna hysteri idag? Killen är super duktig, ja då är man lite stöddig också. Var så god Zlatan..fortsätt vara just Zlatan.

Kommentera

