Ett förbjudet språk

åDet var internationella modersmålsdagen nyligen så lite sent vill jag skriva några rader om mitt modersmål kurdiska: Mitt språk är ett förbjudet språk, man kan straffas med fängelse om man talar, skriver eller sjunger på kurdiska. Man skulle kunna tro att världens undergång hänger på tillåtelsen av kurdiska språket. Jag har därför inte kunnat lära mig mitt modersmål i skolan och mäktade framtill för bara några år sedan inte med att varken läsa eller stava till några kurdiska ord. Det är genom mina föräldrar jag har lärt mig kurdiska men tyvärr endast muntligt och som dessutom är ”Konya kurdiska”. Men efter några privata kurstimmar hemma och någon kurs där samt med eget beslutsamhet lyckas jag, numera, sätta ihop flera meningar här och var. Jag kan också läsa barnböcker på kurdiska och förstå det! Jag är låååångt från fullärd så klart men känner att jag är på god väg.

Så nu när jag skriver på kurdiska får jag samma känsla som när jag cyklade eller körde bil för första gången…wow vad häftigt, jag kan det här, vad kul tänker jag! Och jag blir helt euforisk över det! Än så länge ”övningskör” jag och hoppas inte att mina ”medtrafikanter”  ”tutar” när jag skriver mina brokiga texter på kurdiska.

Det går att trotsa förbud och det går att lyckas med något som verkar vara omöjligt, det är aldrig försent. Det gäller att bestämma sig och ha motivation nog att genomföra sitt beslut. Och kom ihåg, då har du besegrat ett helt system likaväl.

Kommentera

