Han och hon räcker gott och väl

Det är lätt att bli förblindad av media och av den politiska atmosfären. Men det är viktigt att kunna ha distans till det man läser, ser och upplever dagligen och bildar eller skapar egna tankar och åsikter istället för att blint följa med massan likt döda fiskar i havet. 

Av Katja Law (oredigerad): 

politik-center-ilmu.blospot.com_

”Jag är för allas lycka, det här är inte något hat mot någon och det är heller inte någon sorts fobi. Alla bör få leva som de vill och göra vad de vill, inom humanitära gränser då. 
Alla förtjänar rättvisa. 

Vi är så politiskt korrekta att vi inte längre kan ha en åsikt utan att anses som fördomsfulla. Varför är det alltid den ”vanliga” parten som är den fördomsfulla vid yttrande av personliga åsikter? En homosexuell kan gå runt med en regnbågs-skylt och skrika ut sin läggning men ifall jag uttrycker min glädje över att vara straight då plötsligt är jag fördomsfull? En mörkhyad kan skryta om att vara stolt över sin ”färg” men ifall en vit gör det betraktas det som en rasistisk akt? Varför är det ok att kalla någon VIT men inte SVART? Båda är surrealistiska då ingen verkligen är vit vit eller svart svart (finns säkert undantag men ni förstår vad jag menar). 

Och varför ska vi behöva ett jäkla ord som ”HEN”?! När vi klarat oss i århundraden utan det. Och sedan det här med en massa genus predikande. Lägg ner. Det finns anledningar till varför vi är skapta som kvinnor och män, hade vi varit jämlika hade vi inte varit uppdelade i två olika kön. Vi hade inte varit olika i våra sätt att tänka, uttrycka oss, känna osv. Och det är dessutom vetenskapligt bevisat att vi är olika och utvecklas olika. Varför går alla emot naturens gång och försöker pressa på en massa regler och nytänkande strunt på alla och hela tiden försöker sätta kvinnor och män på samma bana. När det kommer till samhällsfrågor som ekonomiska förhållanden osv, är det helt rätt att ens lön inte skall baseras beroende på vilket kön man har. Men när det övergår till inkompetenta frågor inom feminism som exempelvis hårborttagningar och klädsel, att till exempel vi kvinnor ska sluta raka oss under armarna för att bevisa att vi inte ska leva efter dem så kallade patriarkaliska förhållandena eller att män ska gå runt i kjolar för att det är deras egna val och om en man då inte håller med om det så är han homofobisk, då tycker jag att det har gått för långt. Låt män vara män och kvinnor vara kvinnor. Jag är stolt över att vara en kvinna men det innebär inte att jag hatar män för det och en man ska kunna säga samma sak utan att bli påhoppad av en massa feministiska fantaster och behöva försvara sig själv. 

Återigen jag är inte fördomsfull nu och jag har inget emot någon av dessa utan jag vill bara förstå varför allas syn blivit så skevt. Sluta pressa på oss vad vi ska tycka och tänka hela tiden för att vara så lite fördomsfulla som möjligt. Ju mer en människa ska behöva ens tänka på att inte vara fördomsfull desto mer fördomsfull är den. Och alla dessa regler skapar bara mer fördomar. Och låt oss vara ärliga, vi ALLA har fördomar. Oavsett vad det är emot och hur stort det är, vi är människor och vi kommer alltid känna saker och vi är fördomsfulla. Jag är ej stolt över det men jag är iallafall ärlig om det så sluta predika som om ni alla är perfekta. 

Vi är olika, alla kan inte behandlas lika, det finns ingen rättvisa i det just för att vi är olika. Jag behöver nåt någon annan har och den kanske behöver något jag har, hur ska vi då få samma grej och att det fortfarande är rättvist? Omfamna istället det unika i att vi faktiskt är så många men alla så olika. Det är något fantastiskt i det och inget fel. 

Man behöver inte en doktorand i någonting för att tänka. Så börja tänk för er själva och sluta följa samhällets uppläggningar om vad som är rätt och fel hur man ska vara vad man ska tänka för att vara ”rätt”.

“Jag är jag för att jag är jag och du är du för att du är du men om du är du för att jag är jag då är inte längre du du.” 

Bara för att jag inte håller med om vad du gör innebär inte att du inte har rätt att göra det. Så som du har rätt att göra det har jag rätt att inte hålla med om det utan att behöva skriva en uppsats om hur jag kan känna så och varför.”

Kommentera

