Verkligheten är annorlunda

Opinion Kurdistan skriver från Kurdistan. Följ deras arbete här.

Katjalaw

Foto: En bil med texten ”Gud ta hand om Peshmerga” på bakrutan

Jag har varit i Kurdistan i ett par dagar och redan har jag blivit överraskad på olika sätt. Flyktingarnas liv här är sämre än man tror, men det som glädjer är hur folket här bryr sig om flyktingarna. Folk här gillar dock inte att man säger flyktingar (awarakan), de vill att man ska använda ordet gästerna (miwanakan). Media är inte lika duktiga på att visa den nationella hjälpen som flyktingarna får, de skriver och visar bara den internationella hjälpen som kommer. En sak som är viktigt att veta är att Iraks regering har stoppat otroligt många löner/bidrag till vår kurdiska region. Ändå så gör folket här sitt bästa för att hjälpa till.

Som sagt så har jag ju bara varit här i ett par dagar, jag har hunnit få hjälp med en bil som jag kan använda för att…

View original post 200 fler ord

Kommentera

