Jag älskar Kurdistan

Free K

Bra eller mindre bra, jag älskar fotboll och hejar på Milan, Djurgården och Dalkurd. Jag älskar tennis och brukade kolla på Roger Federer och Anna Kournikova. Jag älskar friidrott och följde Haile Gebrselassie när han slog världsrekordet i 10 tusen meter. Jag älskar konst-ingen Picasso fantast här inte, Salvador Dali och ”Tiden” får mig att smälta likt en klocka. Jag älskar foton och Tim Flash och hans flygande djur. Jag älskar dokumentärer -arktis- Arne Weise och naturen. Jag älskar blommor snödroppen är min favorit. Jag älskar skogen-inte hela svenska skogen-, naturen, forsarna, vattenfallen, stigarna i skogen, tallarna, även om de orsaker snuva så björken. Jag älskar hjortronen, björnbären, enbären och alla andra djurbären. Jag älskar böcker- 1800-tals (realism och naturalism), jag älskar teater, bio-Top Gun- jag älskar Broadway och Cabaret-dans a la Paris. Cirkus, jonglera, magissera-magisk. Jag älskar boxning och Mike Tysons knockouter. Jag älskar Zlatans klacksparkar och sparkar. Messis fintar, Robbens rusch och Lahms leende efter en briljant pass. Kultur, runstenar, förströelse, lagom och överdrivet.

Men det finns inget utrymme för det så det får var! Det finns säkerligen miljoner kurder runt om i Europa som också har liknande fritidsintressen, som också vill syssla med något annat än politik. Något annat än att gå på demonstrationer och manifestationer. Att de också, liksom mig, vill lägga upp någon konstnärlig bild eller text på sina sociala medier istället för foton på lemlästade människor och tragiska texter om deras öden. Men vi har inte råd med det, vi kan inte försumma vårt folk, för vi har ett land under belägring. Och det landet ska vi befria! För vi älskar Kurdistan mer än allt ovanstående tillsammans. Fokus, engagemang och energi inpå varje kalori går istället till att belysa och skapa opinion kring kurdfrågan. För vi har ett mål och vi har en uppgift att uppfylla. Vi har ett samvete och vi har ett ansvar att fullborda. 

Kommentera

