Brev från Kobane fronten

fft81_mf2494490

Narin som var med i YPG (kurdisk försvarsstyrka i Kobane) och som tills nyligen stred mot IS i Kobane, skrev nedanstående brev till sin mor innan hon dog i striderna mot Islamiska Statens (IS) terrorister. Brevet är översatt av riksdagsledamoten Jabar Amin. Det är ett gripande brev.

”Älskade mamma! Jag mår bra.
Igår hade vi en fest för att fira min 19 års dag. Min vän Azad sjön en mycket vacker sång för mig; den handlade om kärleken till sin mor. Jag mindes dig och grät. Azad har en fantastisk sångröst, hans ögon var tårfyllda när han sjöng; för han saknade sin mor som han inte har träffat på ett år.

Igår hjälpte vi en skadad vän, han hade blivit träffad av två kulor men kände inte av det ena. Han pekade hela tiden mot brösten där den första kulan hade träffat. Han blödde. Vi lyckades ge den akuta vård som behövdes, jag gav honom en liter blod.
Älskade mor! Vi befinner oss nu i östra delen av Kobane, vi befinner oss endast några hundra meter från dem; härifrån ser vi deras svarta luvor. Många gånger avlyssnar vi deras telefonkommunikation men vi förstår inte alltid vad de säger ty de pratar många olika främmande språk. Men vi förstår att de är rädda för oss.

Vår grupp består av endast nio frihetskämpar. Den yngste av oss heter Resho och kommer från Afrin (en kurdisk stad i västra Kurdistan); tidigare har han kämpat i Tal Abyaz men har nu kommit hit till oss. Den näst yngsta är min vän Allan; han kommer från staden Qamishlo men var tidigare i Sari Kani. Han vet inte exakt hur gammal han är men gissar på 20 år. Allan har vissa ärr på kroppen; och säger skämtsamt att det är priset han har betalt då han blev kär i Evin som var granne med honom. Den äldste av oss heter Dersim, han kommer från Qandil. Hans fru föll martyr i Diyarbakir. Han har en liten dotter som heter Helen som han inte har träffat och som nu är hos släktingar i Diyarbakir. Dersim har ristat dotterns namn på sin arm.
Vi befinner oss nu i ett hus i utkansten av Kobane, vi vet inte vems hus det är. I huset hänger en bild på en äldre man och en yngre kille som vi tror har fallit som vi tror har dött eller blivit martyr. Dessutom hänger bilder på Qazi Mohamad, Mala Mustafa och Apo (Öcalan). Det hänger även en gammal karta från den osmanska epoken; kartan verkar vara några sekler gammal och där Kurdistan finns markerat.
Vi har inte druckit kaffe på länge; börjat inse att livet kan vara vackert även utan kaffe. Ärligt talat är inget kaffe så gott som det du brukade laga, älskade mor. Vi är här för att försvara en fridfull stad, en stad som aldrig har gjort någon illa, tvärtom en stad som har varit fristad för vårt syriska brödrafolk och för deras sårade. Vi försvarar en muslimsk stad med tiotalet moskéer; vi försvarar de heliga platserna i staden från angrepp från barbarerna.

Älskade mamma! När detta påtvingade och vidriga krig tar slut så ska jag hälsa på dig; jag tar med mig även min vän Dersim som lovat hälsa på dig och därefter ska han vidare till Diyarbakir för att träffa sin dotter Helen. Vi alla saknar er; men kriget lämnar inte utrymme för avsaknaden. Om jag inte hinner hälsa på dig så var säker på att jag jämt drömt om att träffa dig, men lyckan att göra det har inte varit på min sida. Jag vet att du en dag kommer att besöka Kobane och leta efter det hus där jag tillbringade min sista tid i livet och som kommer att bära min doft för lång tid framåt. Huset ligger i östra utkanten av Kobane, en granatkastare har skadat huset, ett hus med en grön järndörr med tiotalet kulhål från en skytt, huset har tre fönster med ena fönstret mot öster där mitt namn är nu inristat med rött. Jag sitter nu bakom detta fönster och räknar min sista tid i livet medan jag tittar på solstrålarna in i rummet genom träfönstrets kulhål. Just bakom detta fönster sjöng Azad med sin fantastiska röst sången ”Jag saknar dig mor”.

Din dotter Narin”

Kommentera

