Bort med trängselskatten!

Efter årsskiftet höjdes skatten på bensin och diesel med 48 respektive 53 öre. 1 liter bensin kostar i dagsläget 12,77 och 1 liter diesel 11,83 kr på Statoil. Det är marginella höjningar som knappt märks i plånboken. Trots det är det många som har retat sig på det. Å andra sidan debiteras en bilist 35 kr för in respektive 35 kr för utpassager till Stockholm city under rusningstid efter höjningen av så kallade trängselskatten. Odiskutabla 500 kr tillkommer vid försenad betalning. Men det är fascinerande tyst om det här!

Lite vardagsmatematik resulterar i att en bilist med en vanlig vardagsbil (Audi A4/BMW 320/Volvo V60 med 2,0 motor som förbrukar cirka 0,5 till 0,6 l /mil)) måste köra (70/0,46=145,8) cirka 2000 kilometer (2,2 gånger sträckan från Stockholm till tyska gränsen) för att extra kostnadenför denna resa blir, efter skattpåslagen på drivmedel, lika mycket som för att köra in och ut ur stan.

Ovannämnda var den ekonomiska aspekten i förhållende till det första stycket och vi har en annan aspekt; att ha inpassage med tullavgifter likt medeltida Europa bör framstå som ytterst bisarrt i ett liberalt samhälle som Sverige är. En tredje aspekt är bilens grundidé som frihetssymbol, trots individens förfogande över automobilen begränsas dess rörelsefrihet av staten- häri övertramps båda delarna.

Ivrarna för trängselskatt å sin sida menar att trängselskatt minskar trafikflödet men statistiken visar att så inte är fallet. Om tanken är att minska köerna varför inte bygga ut T-bana liksom Pendeltågsnätet och införa tätare kommunaltrafik i såna fall? Det vore bra för miljön också. 

Men att passera en linje mot en sådan avgift är varken proportionerligt, logiskt, demokratiskt (det är inte folklig förankrad) eller liberalt! Det är konservativt och feodalt- den manteln trodde jag Sverige hade vuxit ur.

Annonser

En reaktion på ”Bort med trängselskatten!

  1. Ideella intresseföreningen Dela Flera

    Tänkvärt inlägg! Bilpool är ytterligare ett alternativ som minskar trafikflödet. En bilpoolsbil sägs motsvara fem privatägda bilar. Trots det måste bilpooler också betala trängselskatt. Just nu görs mycket för att minska viljan att använda bil och det främsta verktygen är piskan medan alternativ och incitament för de som idag behöver använda bil lyser med sin frånvaro.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s