Du har aldrig mött mig herr islamist!

”Du har aldrig mött mig, herr islamist men jag tror däremot att jag mött dig många gånger. Namnet, ansiktet och språket är ett annat men hjärtat verkar vara ett och det samma. Jag hoppas, hoppas verkligen att det inte är så, att det bara är minnena och såren som bedrar mig. Jag är kurd och kvinna och har därför ohyggligt dåliga minnen av islamism. Jag ställer mig mot dig därför att jag är min historia och därför att andra lät som du. Jag minns män som får dig att låta som deras yngre bror och jag minns mina medsystrar, deras offer. Jag minns Zahra från andra året i gymnasiet, hon med det vackra leendet. Hon greps av den religiösa polisen. Hon torterades våldtogs och dödades. Det var viktigt att hon våldtogs först eftersom man inte får döda en jungfru: Det finns ju lagar att följa! Hon var muslim men inte islamist. Jag minns också Khadidja som blev stenad till döds på grund av äktenskapsbrott.  Två små barn lämnades moderlösa för det finns ju lagar att följa! Jag minns också Soraya eller snarare kroppen av henne som mamman fick tillbaka. Du säger: ”Det här var inte islam” men i så fall är inte sharia islam, för allt gjordes enligt sharia. Alla dessa och en miljon andra offer mötte män med drömmar som krävde offer av människoliv. Jag hoppas, hoppas att du inte är en av dem men förstå att minnena gör mig orolig. Könsegregering, kvinnoförtryck, kurdhat och judehat var deras livsluft och lidande deras lycka. Nu hör jag liknande rop igen. Därför undrar jag när jag hör och ser dig: Är du en av dem eller är du bara missförstådd, är förorten bara en del av Sverige. Står allt väl till eller har vår mardröm återvänt?”

Av Soheila Fors

Kommentera

