Gränspolisen förhör 5-årigt barn!

​Texten nedan är en återgivning och författarens är tillika jurist och kommunpolitiker. De andra är en sjuksköterska, en audionom, en MTR medarbetare och barn! Samtliga är svenska medborgare och utgör svenska samhällets kärna. Det är dessa människor som har ”kontrollerats” och behandlats som kriminella. Det är en vidrig syn och oacceptabel behandling av goda medborgare i ett demokratiskt samhälle. 

”Vi åkte till Danmark i torsdags (2017.01.26) för att delta i min kusins examinationsceremoni. En tjej som är född och uppvuxen i Sverige. Vår morfar åkte hit på 70-talet och bosatte sig här. De flesta av oss, hans barn och barnbarn  är väl integrerade i Sverige med bra utbildningar och jobb. Många av oss har även samhällsengagemang på olika nivåer. Vi känner oss nog ganska svenska eller svensk-kurdiska som vi ofta uttrycker det. Vi har faktiskt inte heller något hemland, inget land som är fritt och självständigt i alla fall. Kanske därför har vi anammat Sverige väl och blivit ett med landet. Vi vill gärna ta ansvar för vårt Sverige.

Men då och då och alltför ofta på sistone vill vissa krafter skapa ett avstånd mellan oss och Sverige. Alldeles för ofta är det någon som svarar på våra frågor med  ” I Sverige gör vi så här, alldeles för ofta kopplas vi till något ursprung som vi själva inte valt  eller ens känner till, och som vi absolut inte vill förknippas med (i somligas fall).

Jag gjorde misstaget att inte ta med våra pass till Danmark, id- korten var inte tillräckliga för att ta oss hem, men min man lyckades hitta en god själ på ett tåg mellan Stockholm-Köpenhamn som tog med våra pass. Jag kände och känner mig fortfarande otroligt tacksamhet över att han vågade göra en god gärning. En ung kille vid namn Björn. Jag mötte upp honom i Köpenhamn och tog emot våra pass ,som tack ville han att jag skulle skicka vidare en god gärning. Nästan som ur en saga. Klart jag ska det, tänker jag.

Med den känslan åker vi vidare och tar båten över till Helsingborg. Bilen rullar ut ur båten och vi väntar på att bommarna ska öppna så vi kan köra ut. Plötsligt startar en rent sagt vidrig och omänsklig s k gränskontroll.

Vi är den enda bilen som stoppas. Vi är 4-5 mörkhåriga svenskar i en svensk bil. Föraren en annan kusin född och uppvuxen i Sverige släpas till ett hörn av en polis, moster som sitter bredvid släpas av en annan till ett annat hörn. De ska förhöras!!!??. Man ber oss som sitter i baksätet ställa sig vid en vägg som de visar oss. Med mig har jag min 5- åriga son Dante och en annan liten kusin som sitter bredvid. Alltså två helt vanliga barn. Ett av barnen börjar rentav gråta , min egen son darrar av kyla och rädsla undrar vad det är som händer! När jag frågar polisen vad det är som händer och varför de gör detta är svaret ”TYST”! Vi blir tysta.

 Efter en stund när barnen blivit blåa av kyla tar de in oss i någon lokal. De har redan fått våra pass. Det finns inga konstigheter överhuvudtaget förutom att vi inte är helt blonda. Bilen tillhör oss, passen finns.  På väg in frågar en manlig polis som har våra pass i sin hand, vart vi ursprungligen kommer ifrån. Jag tittar på honom och passen och svarar Stockholm. Han blir tyst men ställer efter en stund samma fråga igen. Vart kommer ni ursprungligen ifrån? Jag svarar ingenting , känner bara en klump i halsen . Vi sitter där en bra stund och väntar medans min 5- åring berättar om hela vårt liv för polisen, förmodligen berättelser framkallade av den stress och oro han blev utsatt för. Efter passkontroller och banala förhör  yttrar de ett framtvingat ursäkt och framför någon sorts påhittat förklaring för kontrollen och låter sedan oss åka vidare.

Jag har under mina år i Sverige ald


rig någonsin känt mig så här kränkt. Om det är så här man behandlar ” vanliga ” människor som inte är etniska svenskar kan jag inte ens föreställa mig hur man beter sig mot familjer och barn som faktiskt är riktiga flyktingar. Vad har dessa poliser för värderingar och övertygelser? Vad är de utbildade till? 

Var god , sluta skapa avstånd mellan oss, sluta polarisera vårt samhälle och ta bort dessa vidriga gränskontroller Sverige.

Kommentera

